Met je Mee Blogs
Iets moois
Tijdens het buitenspelen komt er een meisje naar me toe. Ze is, zoals zo vaak, verdrietig. Ze is pas een tijdje in Nederland en is de taal nog niet...
De leerkuil
De leerkuil is een plek waar je in kunt komen als je iets nieuws leert. Eerst is het spannend en leuk, want je wil graag leren. Maar dan kom je in de kuil....
Juf Koffer
‘Ik doe de dingen graag op mijn eigen manier. Omdat ik eigenwijs ben, ga ik het zelf proberen, zelfs als het niet lukt. Hulp vragen? Nee nooit. Ik heb soms...
Zij is de allerliefste
Dinsdagmiddag en ik neem even een kijkje in haar klas. Ze zijn bezig met taal. Een aantal leerlingen kijkt me met een ‘wie ben jij blik’ aan en de meesten gaan onverstoorbaar door.
One size doesn’t fit all
Met 30 weken werd jij geboren, je woog 625 gram. Dat is evenveel als een fles ketchup. Twee keer per week haal ik je op uit de klas en ga je met me mee. Een dappere vechter ben je!
Je hebt er maar één nodig
Bij de start van de coaching was het thema ‘vrienden maken’ een belangrijke voor haar. Hier was ze dagelijks mee bezig. Ze vond dat ze dit niet goed kon en...
Leren accepteren
“Kan jij dat?” Vraagt hij. Kort daarvoor vertelt hij me dat hij wil “leren accepteren.” Want, zo redeneert hij, als ik beter dingen kan accepteren, dan...
Onrust naar rust
“Nou je mag ook wel in onze groep komen voor een training hoor, dat is wel nodig.” Met haar 9 jaar kon ze dit goed inschatten. Ze laat haar hart vaak...
Certificaat!
Omdat wij in ons werk veel te maken krijgen met ‘vastgelopen kinderen’ volgde ik de 5-daags training Hechting 1 bij Psychodidact. We leerden symptomen van...
Chaos in mijn brein
Elke dinsdag haal ik je op uit de klas. Je vindt het fijn om met me mee te gaan, want het gaat vaak niet zo lekker met jou op school. Ik hoor graag van de...
Meer zelfvertrouwen
“Zal ik jou vertellen wat ik op dinsdag zo leuk vind bij jou? Over deze dingetjes praten is wel goed ja. En dan mis ik lekker dat stomme dictee.” Aan...
Kindermassage
We doen de ademhalingsoefening van de training. Een hele krachtige waarbij ik al zag dat dit hem boeide en pakte de allereerste training. We blazen zijn verdriet weg. Gewoon samen, ik op een krukje voor de klas. Hij ernaast. De 30 andere kinderen? Die laten ons. Kinderen voelen het wel aan. Hij pakte even zijn moment.
Het pad voor ons ziet er lastig uit…
Kinderen die ‘moeilijk gedrag’ laten zien, doen dat niet om jou dwars te zitten. Zo kan het soms wel voelen. Voor leerkrachten, voor klasgenoten, ouders of anderen. Maar juist deze kinderen hebben het nodig om verbindingen te leggen. Om het (weer) aan te gaan. Hoe lastig dat pad soms ook kan zijn…
Samen staan we sterk
En wat gebeurt er als je een zetje krijgt? Blijf je dan fysiek, maar ook mentaal stevig staan?
Hoe blijf je stevig staan tijdens het samenwerken? Zoek je eerst de verbinding (Water) met elkaar of trek je je eigen plan (Rots)?
Gevlucht
Nee, niemand wist dit. En daarom doen we flessenpost. Je denkt dat je elkaar kent als je al een paar jaar klasgenoten bent. Maar is dat echt zo? Wat je van elkaar ziet is het topje van de ijsberg. Het meeste zit onder water en weten we niet. Flessenpost zorgt ervoor dat we onder water leren kijken. Door de vragen die de kinderen stellen na elke post leren ze elkaar nog beter kennen. En wat zitten daar mooie vragen bij...
Aanraken
Vandaag klapten we voor haar. Ze ging op het groene matje staan en vertelde duidelijk hoorbaar de antwoorden die haar groepje had bedacht bij de werkvorm 'wat is een fijne klasgenoot'. Een klasgenoot van haar zei 'wow'. Dit had ze nog nooit eerder gedaan en gedurfd. Jezelf zo laten zien en horen, midden in de kring. Ze groeide een meter. Toen ik aan de klas vroeg wat ze van vandaag vonden, zei ze: 'ik heb iets over mezelf geleerd vandaag. Ik heb geleerd dat ik luid durf te praten tegen de klas.' De trots spatte van haar af.
Informatieavond
In de laatste week van de zomervakantie werd ik gebeld door een school. Of ik nog ruimte had voor een groepstraining. Eigenlijk niet, er stonden al twee trainingen op scholen ingepland. Maar de nood was hoog en voelbaar door de telefoon. Ik besloot te gaan observeren in de groep en te praten over wat er nodig was.
Hoe weet je of je goed zit?
Haar ogen gingen stralen vandaag toen ze alle materialen zag en ik vertelde dat ze twee potjes mocht versieren. Een gelukspotje en een zorgenpotje. Ze wist precies hoe ze het wilde. Welke washitape, welke kleuren, een hartje op het ene deksel en een gebroken hartje op het andere. Ze had veel tips en babbelde honderduit. Ik voerde alleen maar uit wat ze zei. Door niets te zeggen en niet te sturen en alleen haar te volgen, gebeurde er meer dan in alle sessies daarvoor.
Vlechtjes
Dapper meisje. Het viel niet altijd mee dat stilzitten, opletten, sommen. Zucht. Nog diepere zucht, die deelsommen, “ik kan het echt niet hoor,” zei je dan lachend. Jawel joh, kom op. Jij kunt dat wel. Je mocht zitten op de draaistoel zodat je kon bewegen en als we koffie haalden, speelden we stiekem restaurantje met geld teruggeven. Wat een lol had je dan.
Moeder – dochter
Een beetje onwennig zitten we aan tafel. Moeder vertelt wat haar dwars zit. Dochter ook, alleen heeft zij er nog niet zoveel woorden voor. Ze luisteren naar elkaar, maar de cirkel doorbreken lukt nog niet.
Hallo brugklas
We besteden veel aandacht aan jouw ‘unieke ik’. Wie ben jij en wat maakt jou een goede vriend of vriendin? Weten wie je bent en waar je goed in bent, geeft stevigheid en zelfvertrouwen. Het aangaan van nieuwe situaties en contacten gaat beter als je van jezelf en je eigen kwaliteiten uit durft te gaan.
Als verdriet op bezoek komt
Voor kinderen is het belangrijk dat herinneringen levend worden gehouden. Dus laten we ze foto’s en spullen meenemen die herinneren aan de overleden persoon. En als een kind vertelt over dat ene grapje die ze altijd maakte met opa en haar ogen gaan daarbij stralen, dan is de vreugde en het verdriet hierom bijna aan te raken en lijkt degene die zo ver weg is ineens heel dichtbij.
Antwoorden
Als ouders ons bellen, dan is de nood hoog. Dan hebben ze vaak zelf al van alles geprobeerd. De ene keer pakte dit goed uit en de andere keer minder goed. Ouders weten op een gegeven moment: er is meer nodig. Maar tussen weten en doen – hulp vragen - zit soms nogal drempel. Want doe het maar eens hè, die telefoon pakken. Je verhaal op tafel leggen.
Wijde blik
“Soms werken we een tijdje in stilte, bijvoorbeeld aan tekeningen of andere kunstwerken. Dan komt praten vanzelf.” 🔸Bij ons leer je meer over ‘wie ben jij’...
Ik zie jou
Vaak was ze stil. Ze haalde hoge cijfers. Of ze iets leuk of minder leuk vond, was moeilijk te zien. Behalve op vrijdagmiddag. Dan gingen we naar het...
Zelfvertrouwen is de basis voor alles
Door vaardigheden te trainen, door veel te oefenen en te herhalen groeit het vertrouwen van kinderen in hun eigen kunnen. Wij zien dit wekelijks bij de kinderen die we coachen. En dit is het allermooiste van ons werk. Zien dat het kwartje valt, zien dat het kind een aha-ervaring heeft van o-zit-dat-zo! We zien, verstevigen en borgen. En ook hier is het uitgangspunt altijd de kracht van het kind.
Breek de stilte
Kinderen met selectief mutisme praten niet. In ieder geval niet overal. Vaak is de school een plek waar ze hun stem niet laten horen. Dat is geen onwil. Ze kunnen niet anders.
blog