In de klas

Trainingen

Met Je Mee geeft trainingen aan groep 4 t/m 8 op basisscholen. We hebben jarenlang ervaring met lesgeven aan dynamische groepen en zijn geschoold in Kanjertraining, Vreedzame School, Rots en Water, GroepsGeluk, (Brug)-Krachttraining en Klasse(n)pad. Het beste uit deze trainingen combineren we in een eigen, unieke maatwerktraining. In nauw overleg met school wordt de training per week afgestemd op wat de groep nodig heeft. Zo kunnen we goed aansluiten bij wat er speelt, wat er nodig is en bouwen we samen aan vertrouwen.

‘Wat is er nodig om het nog fijner met elkaar te hebben?’ is de centrale vraag tijdens de trainingen. We werken aan thema’s als (zelf)vertrouwen, grenzen herkennen en aangeven, lichaamstaal, conflicten, vriendschap en verbondenheid. Met behulp van spel- en creatieve werkvormen worden kinderen zich bewust(er) van zichzelf, van hun eigen gevoelens en van de invloed van hun eigen gedrag op anderen. Door hier gedurende een aantal weken intensief aan te werken leren kinderen elkaar beter kennen zodat zij zich veiliger en fijner gaan voelen in de groep. De leerkracht is co-trainer en zorgt voor de doorgaande lijn buiten de trainingsmomenten. Het aantal trainingen dat nodig is voor een groep gaat altijd in overleg en varieert van 8 tot 10 trainingen.

Vier pijlers

De training is opgebouwd rondom vier pijlers: verbinding, vertrouwen, weerbaarheid en ontspanning.

Verbinding

Kinderen leren elkaar beter kennen. Zij worden op verschillende manieren uitgenodigd om iets over zichzelf te delen. Als kinderen meer over elkaar weten, zullen zij elkaar beter begrijpen en meer respect naar elkaar tonen. De bereidheid om elkaar te helpen neemt toe. Wij staan stil bij de drempels die zij in de omgang met elkaar tegenkomen en wat er nodig is om dit samen op te lossen.

Vertrouwen

Kinderen leren (opnieuw) vertrouwen in zichzelf en de ander te hebben. Er worden speelse, groepsverbindende werkvormen ingezet om dit vertrouwen te oefenen en stimuleren. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettige sfeer.

Weerbaarheid

Kinderen leren grenzen aanvoelen en aangeven. Weten en aanvaarden wie jij bent, is één van de belangrijkste basisonderdelen van weerbaarheid. Het maakt dat je voor jezelf durft op te komen, omdat je weet dat jij dat waard bent.

Ontspannen

Kinderen leren ontspannen, ze leren hoe je rustig kan worden als je gespannen, boos of verdrietig bent. We oefenen elke week met ademhalingstechnieken en andere werkvormen. Deze oefeningen helpt kinderen om dicht(er) bij zichzelf te blijven, zich sterk en kalm te voelen als ze dat nodig hebben en rekening met een ander te houden.

referenties
‘De open en positieve houding, flexibiliteit en de rust die Mariëlle uitstraalt zijn een inspiratie voor mij. Wat zijn het leerzame weken geweest. Voor de kinderen en ook zeker voor mij.’
Juf Joyce, leerkracht groep 4, Kindcentrum Oranje Nassau Nijkerk

‘Er is rust, meer vertrouwen en veiligheid in de groep gekomen. We spreken dezelfde taal en zijn meer gericht op wat goed gaat en niet meer op wat fout is. Er is meer ruimte gekomen om te groeien op cognitief gebied i.p.v. conflicten oplossen. Jouw open en positieve uitstraling was al een hele goede start. De ouderavond was ook erg fijn en vooral om dit samen te doen.’
Juf Denise, KCPWA Nijkerk

‘Groep 5 heeft veel geleerd van de trainingen en dat heeft geleid tot mooie gesprekken, uitdagende oefeningen (uit je comfort) en het delen van elkaars verhalen om zo elkaar te helpen om een fijne groep te zijn en te blijven. Een groep met klasgenoten die elkaar durven aan te spreken op elkaars gedrag en daar handvatten voor hebben gekregen. Het is fijn dat kinderen van elkaar weten hoe je elkaar het beste kunt benaderen. Het uitspreken van je gevoel is daar ook een onderdeel van.’
KCPWA Nijkerk

juni 2022

‘Super blij met deze training! Gaaf om te zien hoe een ander bezig is met mijn klas; ik heb veel nieuwe ideeën gekregen qua aanpak. Ik heb geleerd werkvormen in te zetten die ik zelf niet had uitgekozen, denk aan kindermassage. En ik zag het effect ervan op kinderen: rust en ontspanning. Maar ook beter leren afstemmen op elkaar, door goed te kijken en luisteren: vindt de ander het fijn wat ik doe? Flessenpost is zó gaaf! Leerlingen leren en durven over hun emoties te praten en leren elkaar hierdoor beter kennen. De training is super leerzaam voor de leerlingen èn de leerkracht!’
Juf Mieke, KC Oranje Nassau Nijkerk

juni 2022

‘Vanuit school hebben we om een training gevraagd om de sfeer in groep 5/6 te verbeteren en de kinderen te helpen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kinderen hebben veel geleerd over zichzelf en over de andere kinderen in de groep. Ze zijn zich bewuster van de invloed van hun eigen gedrag op anderen. Iedere week keken ze uit naar de vrijdagmiddag. De kinderen kregen op een heel natuurlijke, speelse manier meer zelfvertrouwen en leerden ook samenwerken.’
Juf Dina, KC de Spreng Hoevelaken

‘Ik heb de training ervaren als ontzettend nuttig en goed voor de groep. Door de training zijn de kinderen bewuster geworden van hun eigen gedrag in een groep. Daarnaast vond ik het (als startend) leerkracht een fijne ondersteuning en heb ik geleerd hoe ik dat in de rest van week kon meenemen. We hebben echt goede stappen gezet met de groep.’
Meester Luuk, KC Holk Nijkerk