

Groepstrainingen
Voor meer rust, verbinding en balans in de klas
‘Wat is er nodig om het nog fijner met elkaar te hebben?’ is de centrale vraag tijdens de trainingen. Kinderen werken actief aan thema’s zoals zelfvertrouwen, het stellen en respecteren van grenzen, lichaamstaal, conflicthantering, vriendschap en verbondenheid. Met uitdagende spelvormen en creatieve opdrachten worden kinderen zich bewust(er) van zichzelf, leren ze hun gevoelens herkennen èn verwoorden leren ze meer over het effect van hun eigen gedrag op anderen. Door intensief samen te werken over meerdere weken, groeien ze naar een hechte en veilige groep.
De leerkracht is geen toeschouwer, maar een co-trainer die de brug slaat naar de dagelijkse klaspraktijk. Ouders spelen een belangrijke rol in het succes van het traject en worden betrokken. Via de leerkracht ontvangen zij na elke training een update. Ook kunnen we – als daar behoefte aan is – een ouderavond verzorgen.
Vier pijlers
De training is opgebouwd rond vier kernwaarden: Verbinding, Vertrouwen, Weerbaarheid en Ontspanning.

Verbinding
Kinderen leren elkaar beter kennen en worden op verschillende manieren uitgenodigd om iets over zichzelf te delen. Als ze meer van elkaar weten, groeit het onderlinge begrip en respect. In de trainingen leren ze meer oog te hebben voor elkaar zodat de bereidheid om elkaar te helpen toeneemt. We staan stil bij de drempels die ze in het contact met elkaar ervaren en onderzoeken samen wat nodig is om deze te overwinnen.
Vertrouwen
Kinderen leren (opnieuw) vertrouwen te hebben in zichzelf én in anderen. Door speelse, groepsverbindende werkvormen bouwen we samen aan dit vertrouwen. Het vormt de basis voor rust in de klas, een veilig sociaal klimaat en een fijne sfeer.
Weerbaarheid
Kinderen ontdekken hoe ze hun eigen grenzen kunnen aanvoelen en aangeven. Weten en accepteren wie je bent, is een essentieel onderdeel van weerbaarheid. Het geeft je de kracht om voor jezelf op te komen, omdat je weet dat je ertoe doet.
Ontspanning
Kinderen leren hoe ze tot rust kunnen komen als ze gespannen, boos of verdrietig zijn. We oefenen elke week met ademhalingstechnieken en andere ontspanningsvormen. Deze oefeningen helpen hen om beter in contact te blijven met zichzelf, hun eigen emoties te reguleren én rekening te houden met de ander.
Onze werkwijze
Er volgt een observatie in de klas en we voeren met alle kinderen individuele kindgesprekken. In deze gesprekken praten we met de kinderen over hoe zij de groep ervaren en hoe dit voor ze is. Deze uitkomsten verwerken we in een helder verslag, inclusief visueel overzicht. Zowel wij als de school maken daarna een eigen analyse. Deze analyses leggen we naast elkaar om gezamenlijke thema’s te herkennen. Dit vormt de basis voor een plan op maat.

Groepstraining op maat
We bieden een groepstraining die volledig is afgestemd op de behoeften van de groep én de leerkracht. Het traject duurt 8 tot 10 weken, met wekelijks maatwerk. Iedere week stemmen we de training af met de leerkracht en volgen we de ontwikkeling van de groep nauwgezet.
Als het nodig is, doen we extra observaties waardoor we leerkracht(en) gerichte feedback kunnen geven. Naast de trainingsmomenten bieden we inhoudelijke ondersteuning als daar vanuit de leerkracht(en) of directie behoefte aan is. Zoals meedenken met de klasindeling, het inzetten van spelvormen ter versterking van de groepsdynamiek en het voeren van kind- en of oudergesprekken.
Samen bouwen aan een sterk en veilig schoolklimaat
We hebben al veel scholen mogen helpen naar een sociaal klimaat waarin zowel kinderen als leerkrachten zich gezien en gesteund voelen. Een omgeving waar iedereen kan groeien.
Elke klas en leerkracht verdient die basis. Neem gerust contact met ons op en we denken heel graag Met Je Mee over wat er mogelijk is voor jouw team en groep.

