In de klas

Groepstrainingen

Voor meer rust, verbinding en balans in de klas

Met Je Mee geeft trainingen aan groep 4 t/m 8 op basisscholen. We hebben jarenlang ervaring met lesgeven aan dynamische groepen en zijn geschoold in Kanjertraining, Vreedzame School, Rots en Water, GroepsGeluk, (Brug)-Krachttraining en Klasse(n)pad. Het beste uit deze trainingen combineren we in een eigen, unieke maatwerktraining. In nauw overleg met school wordt de training per week afgestemd op wat de groep nodig heeft. Zo sluiten we aan bij wat er leeft in de klas en bij wat er nodig is voor meer vertrouwen en een positieve groepsdynamiek.

Wat is er nodig om het nog fijner met elkaar te hebben?’ is de centrale vraag tijdens de trainingen. Kinderen werken actief aan thema’s zoals zelfvertrouwen, het stellen en respecteren van grenzen, lichaamstaal, conflicthantering, vriendschap en verbondenheid. Met uitdagende spelvormen en creatieve opdrachten worden kinderen zich bewust(er) van zichzelf, leren ze hun gevoelens herkennen èn verwoorden leren ze meer over het effect van hun eigen gedrag op anderen. Door intensief samen te werken over meerdere weken, groeien ze naar een hechte en veilige groep.

De leerkracht is geen toeschouwer, maar een co-trainer die de brug slaat naar de dagelijkse klaspraktijk. Ouders spelen een belangrijke rol in het succes van het traject en worden betrokken. Via de leerkracht ontvangen zij na elke training een update. Ook kunnen we – als daar behoefte aan is – een ouderavond verzorgen.

Vier pijlers

De training is opgebouwd rond vier kernwaarden: Verbinding, Vertrouwen, Weerbaarheid en Ontspanning.

Verbinding

Kinderen leren elkaar beter kennen en worden op verschillende manieren uitgenodigd om iets over zichzelf te delen. Als ze meer van elkaar weten, groeit het onderlinge begrip en respect. In de trainingen leren ze meer oog te hebben voor elkaar zodat de bereidheid om elkaar te helpen toeneemt. We staan stil bij de drempels die ze in het contact met elkaar ervaren en onderzoeken samen wat nodig is om deze te overwinnen.

Vertrouwen

Kinderen leren (opnieuw) vertrouwen te hebben in zichzelf én in anderen. Door speelse, groepsverbindende werkvormen bouwen we samen aan dit vertrouwen. Het vormt de basis voor rust in de klas, een veilig sociaal klimaat en een fijne sfeer.

Weerbaarheid

Kinderen ontdekken hoe ze hun eigen grenzen kunnen aanvoelen en aangeven. Weten en accepteren wie je bent, is een essentieel onderdeel van weerbaarheid. Het geeft je de kracht om voor jezelf op te komen, omdat je weet dat je ertoe doet.

Ontspanning

Kinderen leren hoe ze tot rust kunnen komen als ze gespannen, boos of verdrietig zijn. We oefenen elke week met ademhalingstechnieken en andere ontspanningsvormen. Deze oefeningen helpen hen om beter in contact te blijven met zichzelf, hun eigen emoties te reguleren én rekening te houden met de ander.

Onze werkwijze

Na een telefonische intake komen we kennismaken op school met de leerkracht(en) van de groep, intern begeleider en directeur. Samen brengen we de ondersteuningsvraag in kaart: wat heeft de groep nodig, wat vraagt dit van de leerkracht, en wat kunnen wij daarin betekenen?

Er volgt een observatie in de klas en we voeren met alle kinderen individuele kindgesprekken. In deze gesprekken praten we met de kinderen over hoe zij de groep ervaren en hoe dit voor ze is. Deze uitkomsten verwerken we in een helder verslag, inclusief visueel overzicht. Zowel wij als de school maken daarna een eigen analyse. Deze analyses leggen we naast elkaar om gezamenlijke thema’s te herkennen. Dit vormt de basis voor een plan op maat.

Groepstraining op maat

We bieden een groepstraining die volledig is afgestemd op de behoeften van de groep én de leerkracht. Het traject duurt 8 tot 10 weken, met wekelijks maatwerk. Iedere week stemmen we de training af met de leerkracht en volgen we de ontwikkeling van de groep nauwgezet.

Als het nodig is, doen we extra observaties waardoor we leerkracht(en) gerichte feedback kunnen geven. Naast de trainingsmomenten bieden we inhoudelijke ondersteuning als daar vanuit de leerkracht(en) of directie behoefte aan is. Zoals meedenken met de klasindeling, het inzetten van spelvormen ter versterking van de groepsdynamiek en het voeren van kind- en of oudergesprekken.

Samen bouwen aan een sterk en veilig schoolklimaat

We hebben al veel scholen mogen helpen naar een sociaal klimaat waarin zowel kinderen als leerkrachten zich gezien en gesteund voelen. Een omgeving waar iedereen kan groeien.

Elke klas en leerkracht verdient die basis. Neem gerust contact met ons op en we denken heel graag Met Je Mee over wat er mogelijk is voor jouw team en groep.

referenties
‘De open en positieve houding, flexibiliteit en de rust die Mariëlle uitstraalt zijn een inspiratie voor mij. Wat zijn het leerzame weken geweest. Voor de kinderen en ook zeker voor mij.’
Juf Joyce, leerkracht groep 4, Kindcentrum Oranje Nassau Nijkerk

‘Er is rust, meer vertrouwen en veiligheid in de groep gekomen. We spreken dezelfde taal en zijn meer gericht op wat goed gaat en niet meer op wat fout is. Er is meer ruimte gekomen om te groeien op cognitief gebied i.p.v. conflicten oplossen. Jouw open en positieve uitstraling was al een hele goede start. De ouderavond was ook erg fijn en vooral om dit samen te doen.’
Juf Denise, KCPWA Nijkerk

‘Groep 5 heeft veel geleerd van de trainingen en dat heeft geleid tot mooie gesprekken, uitdagende oefeningen (uit je comfort) en het delen van elkaars verhalen om zo elkaar te helpen om een fijne groep te zijn en te blijven. Een groep met klasgenoten die elkaar durven aan te spreken op elkaars gedrag en daar handvatten voor hebben gekregen. Het is fijn dat kinderen van elkaar weten hoe je elkaar het beste kunt benaderen. Het uitspreken van je gevoel is daar ook een onderdeel van.’
KCPWA Nijkerk

juni 2022

‘Super blij met deze training! Gaaf om te zien hoe een ander bezig is met mijn klas; ik heb veel nieuwe ideeën gekregen qua aanpak. Ik heb geleerd werkvormen in te zetten die ik zelf niet had uitgekozen, denk aan kindermassage. En ik zag het effect ervan op kinderen: rust en ontspanning. Maar ook beter leren afstemmen op elkaar, door goed te kijken en luisteren: vindt de ander het fijn wat ik doe? Flessenpost is zó gaaf! Leerlingen leren en durven over hun emoties te praten en leren elkaar hierdoor beter kennen. De training is super leerzaam voor de leerlingen èn de leerkracht!’
Juf Mieke, KC Oranje Nassau Nijkerk

juni 2022

‘Vanuit school hebben we om een training gevraagd om de sfeer in groep 5/6 te verbeteren en de kinderen te helpen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. De kinderen hebben veel geleerd over zichzelf en over de andere kinderen in de groep. Ze zijn zich bewuster van de invloed van hun eigen gedrag op anderen. Iedere week keken ze uit naar de vrijdagmiddag. De kinderen kregen op een heel natuurlijke, speelse manier meer zelfvertrouwen en leerden ook samenwerken.’
Juf Dina, KC de Spreng Hoevelaken

‘Ik heb de training ervaren als ontzettend nuttig en goed voor de groep. Door de training zijn de kinderen bewuster geworden van hun eigen gedrag in een groep. Daarnaast vond ik het (als startend) leerkracht een fijne ondersteuning en heb ik geleerd hoe ik dat in de rest van week kon meenemen. We hebben echt goede stappen gezet met de groep.’
Meester Luuk, KC Holk Nijkerk