14 sep 2023

Het is soms echt moeilijk. Je vindt dat jouw idee goed is en je wil dat anderen dat ook vinden. Maar dat vinden ze niet. En ze luisteren niet naar je. Hij staat op en loopt rondjes om de tafel. De frustratie bouwt op.

Wat doe je dan? ‘Dan ga ik mijn eigen idee doen, mijn ideeën zijn veel beter dan die van de anderen.’ Ik moet toegeven: zijn ideeën zijn vaak heel leuk, vooral ook origineel. Alleen is het idee niet altijd goed afgestemd op de ander of op de situatie van dat moment. Het idee komt op en moet nu uitgevoerd worden. Hij kondigt het aan in duidelijke taal ‘ik ga nu … ’ of ‘ik wil …. ’

Hoeveel last heb je hier van? Hij zet het poppetje bij de 9. ‘Daar heb ik heel veel last van en als iemand met een ander idee komt, dan ga ik het juist niet doen.’

We blikken terug op de vorige keer. Hij kwam met een idee. Iets wat op dat moment even niet kon. Zijn idee stuitte op een ‘nee’. Ai, dit was lastig. Er kwam frustratie, daarna boosheid, verdriet, van alles. En dat dit juist gebeurt in een coachsessie is goed. Want dan gaan we oefenen en kijken ‘wat gebeurt hier?’ Want dit gebeurt ook best vaak in de klas. En dan? Wat doe je dan? We praten over ‘een compromis sluiten’ en ’je eigen idee kunnen loslaten’. Nee, hij kan en wil het niet. Het is nu nog te lastig. Maar wel bespreekbaar. Een beetje. En dat is een begin.

Wij zijn er voor kinderen bij wie de ontwikkeling niet helemaal vanzelf gaat. Kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben, zich niet goed kunnen concentreren in de klas, soms heel boos kunnen worden, teruggetrokken gedrag laten zien, moeilijk contact kunnen maken of achterblijven in vaardigheden. We helpen ze om zich meer bewust te worden van hun eigen gedrag en hoe ze dit kunnen sturen.

We leren de kinderen goed kennen omdat we weken, maanden en soms jaren met ze mogen werken. Zo dicht bij de ontwikkeling van een kind mogen staan, is het mooiste wat er is!

Er zullen nog vele verhalen volgen, want dit wordt vast weer een prachtig coachjaar! Er zijn zó ontzettend veel meer lessen op school te leren dan alleen taal, rekenen en schrijven.

Eerst erkennen, dan aansluiten, daarna naar een oplossing. Zo klein is het.