Dinsdagmiddag en ik neem even een kijkje in haar klas. Ze zijn bezig met taal. Een aantal leerlingen kijkt me met een ‘wie ben jij blik’ aan en de meesten gaan onverstoorbaar door. De leerling waarvoor ik kom staat, praat, loopt, zit, hangt, doet mee, doet niet mee en doet vooral van alles. Maar… is betrokken en wil het graag goed doen. Legt het werk snel aan de kant en geeft later lachend toe aan de juf ‘dat het nog niet af was.’ De zachte hand en de ontspannen blik van de juf leiden hem naar het goede gedrag. Hij was wel eerlijk.

Ik kijk rond. Goed hier te zijn. De school is verbouwd. Het is licht, ruim en speels. Een paar jaar geleden stond ik hier zelf nog voor de klas. En via een andere route kom ik nu even ‘terug’ en bij een oud-collega in de klas. Over haar had ik al gehoord. ‘Want het is zo fijn bij deze juf, ze is de allerliefste.’ Ze heeft potten in de klas met briefjes: mopjes, tekenopdrachten en bij-mij-thuis-briefjes. Ja, ik snap het wel.

De kinderen zijn druk met dubbelwoorden en ik klets wat met de juf. Een meisje is klaar en vraagt de juf wat ze mag gaan doen. ‘Ga maar even … ‘ en ze huppelt vrolijk terug. Als ze allemaal klaar zijn, mogen ze iets kiezen om te spelen. Want er is die dag hard gewerkt. Het was Cito time. Af en toe zoeken ze de juf op om iets te vertellen. Ze zijn graag in haar nabijheid zie ik. Tijd om af te sluiten. Een meisje mag naar voren komen en een blokfluit komt tevoorschijn. Zij blaast, de juf drukt de juiste gaatjes dicht. Het is best een beetje heel erg vals, maar de kinderen zingen uit volle borst mee. Het maakt niet uit, perfect is ook maar saai. En zo is deze schooldag weer voorbij.

Als we leerlingen begeleiden die vastlopen, willen we altijd zien en weten hoe het gaat in de klas. Dat is ons vertrekpunt. ‘Hoe kan ik je helpen?’ is niet alleen een vraag aan de leerling, maar zeker ook aan de leerkracht. Vaak zijn ze blij dat we mee komen denken en komen ondersteunen. We praten die middag nog met de moeder van de leerling en de intern begeleider en maken een plan. Snel starten en elkaar goed op de hoogte houden.

‘Leuke koffer,’ zegt de juf als ik weg ga. ‘Leuke potten in je klas, mail me even die kaartjes,’ zeg ik met een knipoog. In mijn hoofd ben ik al weer een dag verder. Ik weet nog wel een leuke groep die dit ook goed kan gebruiken. ’s Avonds heb ik het bestandje al binnen. ‘Echt fijn dat ik hulp van je krijg,’ schrijft ze erbij. En ik denk, ‘echt fijn dat ik mag helpen.’
Weer een leuke nieuwe uitdaging 
