24 mrt 2022

‘Hoe moeilijk het ook wordt, we gaan het samen aan.’
Kinderen die ‘moeilijk gedrag’ laten zien, doen dat niet om jou dwars te zitten. Zo kan het soms wel voelen. Voor leerkrachten, voor klasgenoten, ouders of anderen. Maar juist deze kinderen hebben het nodig om verbindingen te leggen. Om het (weer) aan te gaan. Hoe lastig dat pad soms ook kan zijn…
🔸
Wij werken met kinderen die het moeilijk hebben. Die vastlopen. Thuis, op school, of beide. Ja, we halen ze uit de klas en nee we werken niet “op ons eigen eilandje”. We werken altijd toe naar transfer. Naar: “Hoe breng je wat je bij ons leert in praktijk?” In jouw klas, met je klasgenoten, met je juf of meester, met de wereld.
🔸
En wat daarvoor nodig is? Oefenen, heel veel oefenen. En verbindingen leggen met de mensen om dit kind. Klasgenoten uitnodigen: Doe je mee? Het antwoord? Een stralend gezicht. Twee, na afloop.
Soms is zelfs het kleinste stapje beter dan geen stap. Wij helpen kinderen stappen zetten.
🔸